Wednesday, September 8, 2010

NGC 7000



Ett första test av min egenmodifierade Nikon D70 på NGC 7000. På kameran har jag tagit bort IR-filtret och ersatte det med ett vanligt glas i samma storlek. Detta för att sensorn skall kunna registrera det röda ljus som dessa nebulosor består av. Nästan alla "vanliga" kameror har detta filter som blockerar väldigt mycket av det röda ljus som vi astrofotografer vill registrera.

Jag har fotat NGC 7000, eller Nordamerikanska nebulosan som den kallas pga. sin form, under tre kvällar och igår var det optimala förhållanden. Totalt under dess tre kvällar har jag samlat in ungefär 4 timmar data på nebulosan, just denna bild består av ca 80 minuter av dessa 4 timmar. Jag skall jobba vidare med bilddatat och se om jag kan få ut ännu mer detaljer.


Bilden nedan visar min montering för dessa tre kvällar. Jag kör två kameror parallellt mot samma objekt för att samla in dubbelt så mycket data på en kväll. På den här bilden sitter min Nikon D200 på mitt lilla teleskop som ger 345mm/f4.8. Min Nikon D300 sitter på mitt fasta 300/f2.8. Bilderna får jag sedan skala om i dator så att dom skall passa med varandra.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.