Monday, January 17, 2011

Optiskt fenomen



Äntligen lite klart väder. Molnen kom och gick, men större delen av kvällen var klar. Målet med kvällen var att testa min optiska tub, en Celestron EdgeHD 8". Tidigare har jag bara kunnat titta genom tuben men inte fotografera. Ikväll hann jag både fotografera med min Nikon D300 samt min monokroma DMK31 kamera.

När jag fotograferade månen med min Nikonkamera så upptäckte jag en lite stjärna alldeles i närheten av månen. Det visade sig vara stjärnan HIP 28734 A som ligger i stjärnbilden Tvillingarna. Stjärnan med magnituden 4,75 är en klass G7 och ligger på ca 150 ljusårs avstånd. Jag komponerade om bilden och tog en 1 sekunders exponering vid ISO 200, brännvidd 2032mm/f10.

Senare när jag laddade in bilden i datorn visade sig ett optiskt fenomen från den starkt belysta månen som jag personligen tycker blev väldigt tilltalande och som på ett vackert sätt ramar in stjärnan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.