Sunday, February 13, 2011

Vackra jämtlandsfjällen

Nu i helgen var jag och min familj upp till vår stuga i Handöl. Det ligger i västjämtland, nära den norska gränsen. Helgen bjöd på klart väder och väldigt kallt, ner till -22 grader som kallast. Jag trotsade kylan och begav mig ut två kvällar för att fånga det vacka fjälladskapet under halvmånens starka sken. En otroligt vacker upplevelse som jag är glad att fått se och fånga på bild. Nästa resa till fjällen planerar jag att göra vid kommande nymåne, då hoppas jag på klara kvällar under den mörka himlen helt utan ljusföroreningar.



Första bilden visar hur solen försvinner ner bakom Getryggen.



Andra bilden visar en väldigt tydlig månhalo som välkomnade mig på vägen upp mot Storulvån. Otroligt stor och vacker och jag fick lov att använda mig av 10mm brännvidd för att fånga dess fulla storlek.



På tredje bilden syns en Iridiumsatelit som passerade med magnitude -8. Orions stjärnbild syns också väldigt tydligt. Mitt gamla 10-20mm zoomobjektiv ger inget vidare vackra månstrålar, ett nytt vidvinkelobjektiv står högt upp på inköpslistan.



Sista bilden visar hur Jupiter lyser starkt precis över Snasahögarna. Till vänster om Snasahögarna syns Tväråklumpen och längst till vänster Getryggen.

Sammanfattningsvis en fantastisk helg i de jämtländska fjällen.


2 comments:

  1. Det är så vackert, så vackert! Dessutom är det lärorikt. Jag har nämligen själv fotograferat för längesen, bl a från Handöl men har inte nån kunskap om fjällens namn i detalj.
    Som tur är har jag min bror att konsultera men han bor i Örnsköldsvik och jag i Borlänge.
    Vi är födda i Undersåker för ganska många solvarv sedan!
    Tack för upplevelsen!
    Maja

    ReplyDelete
  2. I have recently started a blog, the info you provide on this site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work. website link

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.