Wednesday, October 5, 2011

M31 med ny guidekamera

Ikväll var det äntligen dags att testa min nya guidekamera som kommer att ge mig bättre möjlighet till väldigt långa exponeringar. Det i sin tur kommer förhoppningsvis leda till att jag kan fotografera väldigt ljussvaga objekt. Guidekameran används för att skicka korrigeringssignaler till det motordriva stativet för att valt motiv inte skall driva ur bild för huvudkameran.

Ett första snabbtest fick blir Andromedagalaxen (M31) som ligger 2,5 miljoner ljusår bort. Exponeringstid 22 minuter, sen kom molnen. M31 ses med blotta ögat från en mörk plats utan så mycket ljusföroreningar.

Bilden är långt ifrån perfekt men visar tydligt att jag har runda fina stjärnor i mitten vilket är ett tecken på bra följning av jordens rotation. De utdragna stjärnorna i hörnen beror på att det lilla teleskop jag använde inte lämpar sig så bra på en digital systemkamera som har en stor sensor, man skall helst använda en sk. flattner som plattar ut bilden i hörnen, men den fick ligga kvar i väskan under kvällens test.

Andromedagalaxen sedd från Frösön

3 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.