Wednesday, December 7, 2011

Två vänner som möts

Igår kväll var jag och en kompis ut för att se mötet mellan Månen och Jupiter. Dessa två himlakroppar har fått lära känna varandra på nära håll ett antal gånger under hösten och vintern. Efter lite bilåkande hittade vi en otroligt läcker ängsmark långt ut i skogen söder om Östersund. Vi passade på att njuta av natthimlen medan kameran tog några bilder. I bakgrunden ser ni månen och Jupiter strax nedanför. Fotspåren har jag redigerat bort i efterhand.

---

Last night me and a friend went out to watch the meeting between the Moon and Jupiter. It was a clear and cold night and we found a very nice spot south of Östersund. In the background you can see the Moon and Jupiter just below it. The foot tracks has been removed during post processing.

Stargazers at work

2 comments:

  1. Kul bild, funderade på att åka ut igår kväll jag med, men latmasken brottade ner mig och jag var chanslös. Såg dock måne och Jupiter i morse.

    ReplyDelete
  2. Lite "Finska vinterkriget" över bilden...

    // Jocke E

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.