Tuesday, February 26, 2013

Snömånen / Snow Moon

Igår kväll hade jag först en föreläsning för en konstförening här i Östersund. Direkt efter den åkte jag hem och bytte om till lite mer fältmässiga kläder för att åka ut och fotografera fullmånen. Fullmånen i februari kallas för snömånen. Jag ville fånga den tillsammans med bara snö så jag och min kompis Mattias gav oss ut på Storsjöns snöklädda is. Vi tog oss ut på sjön med spark längs medvinden, en plogad väg på sjön. Att åka spark en mörk kväll i månsken är mäktigt, man hör isens ljud och känner den bitande kylan i ansiktet. Som ett litet plus i kanten så drog en lätt dimma in över sjön precis när vi kom fram. Vi passade också på att göra lite fler bilder på temat snö och måne.

---

Last night, I held a lecture to an art club here in Östersund. Right after that I went home and changed into some more active-wear to go out and photograph the full moon. The full moon in February is called Snow Moon. I wanted to catch it in a snowy environment, so me and my buddy Mattias went out on Storsjöns snow-covered ice. We went out on the lake with a kicksled along a plowed road on the lake. To go on a kicksled during a dark night in the moonlight is powerful feeling, you can hear the ice sounds and feel the biting cold in the face. As a bonus, a light mist came in over the lake just as we arrived.



1 comment:

  1. Vilket härligt sätt att avsluta kvällen på! Tack för en mycket bra föreläsning på vår konstklubbs årsmöte! MVH Maria Pettersson

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.