Thursday, May 30, 2013

Stor protuberans

De dagar då solen tittar fram mellan molnen brukar jag titta på den med mitt lilla portabla solteleskop för att se om något spännande händer på den. Imorse fick jag se denna bjässe till protuberans, så det var bara att plocka fram de större prylarna och föreviga denna vackra gigant. Efter fotograferingen satt jag i nästan en timma och beundrade denna skönhet genom mitt solteleskop. Det är rätt svindlande att tänka hur mycket energi som är i rörelse.

---

Whenever the Sun is visible I usually check if there's something interesting going on. This morning this big prominence was clearly visible in my small solar telescope, so I just had to go get my bigger scope to get a photo of this beauty. After taking this shot I sat for almost an hour and watched how it change. Really mind blowing to think how much energy that are in motion.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.