Friday, August 16, 2013

Ny nova / New Nova

De senaste tre dagarna har jag och min fru varit på en liten biltur i de jämtländska fjällen och varit helt bortkopplad från omvärlden. Varken mobiltäckning eller tillgång internet ger en skön avkoppling från vardagen.

När vi så kom hem till civilisationen idag så såg jag att en ny nova (En stjärna som exploderar) hittats och en som dessutom skall kunna ses med blotta ögat, väldigt spännande. När jag sedan läst lite mer om var på himlen den ligger så insåg jag att den borde ha fastnat på en av mina bilder. Jag blev genast tvungen att titta igenom mina bilder från resan och visst fanns den där! Helt ovetande om dess existens lyckades jag fånga den på en av de nattbilder jag tog. Novan är markerad med ett kryss i övre delen av bilden.

Mäktigt att tänka sig att medan vi satt i folkabussen och spelade Yatzy, så pågick en explosion av en stjärna ovanför våra huvuden, hur läckert är inte det!

Hos Populär Astronomi kan du läsa mer om novan och hur du hittar den på natthimlen.

---

A new nova was discovered a few days ago. At the moment it's so bright that it can be seen with naked eyes at night. This shot was taken last night and the nova can be seen at the center of the cross at the top of the image.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.