Wednesday, January 9, 2013

En titt i arkivet / A look in the archives


För några dagar sedan så halkade jag och ramlade så illa att jag åkte på en revbensfraktur. Tyvärr kommer detta mitt i den bästa fotosäsongen och det lär nog dröja ett tag innan jag kan börja vandra omkring ute i mörkret igen med kamerautrustningen. Vad gör man då för att födriva tiden? Jag började gå igenom mina gamla bilder för att se om jag kan behandla dom bättre för att få fram mer data. En av de mest givande sakerna med astrofoto är att man ständigt lär sig nya saker vad gäller fotografering och bildbehandling och då kan det vara bra att då och då se över gamla bilder med nya ögon för att kunna få fram ett ännu bättre resultat. I mitt sökande i arkivet hittade jag denna gamla favoritbild från augusti 2010. Bilden är tagen i samband med en astronomiträff på Öland och visar en gammal väderkvarn mot Vintergatan. Bilden får mig att längta tillbaka till Ölandsträffen och förhoppningsvis kan jag återvända dit i år.

---

A few days ago, I slipped and fell so bad that I broke a rib or two. Unfortunately, this in the middle of the best photo season and it will probably be a while before I can start walking around outside in the dark again with my camera equipment. So what to do? I started going through my old photos to see if I can process them better in order to obtain more data. One of the most rewarding things about astrophotography is that you are constantly learning new things in terms of photography and image processing, and then you may want to occasionally look over old images with new eyes in order to obtain an even better result. In my search in the archives, I found this old favorite photo from August 2010. The picture is taken during a star party on Öland here in Sweden and it shows an old windmill against the Milky Way. The picture makes me want to go back to Öland and hopefully I can return there this year.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.