Saturday, January 19, 2013

Midvinternatt / Midwinter night

Natten till idag var det bra prognos för norrsken så jag och två kompisar gav oss ut för att se om det blossade upp. För två veckor sedan ramlade jag rätt illa och åkte på en revbensfraktur, så jag har i princip inte lämnat huset under den tiden. För att göra det hela ännu otrevligare så åkte jag dessutom på en förkylning i samma veva med lite rethosta. Hosta i kombination med revbensbrott är inget jag rekommenderar.

Hur som helst, längtan att få komma ut i fält igen visste inga gränser efter två veckor i husarrest och när min kompis Tommy ringde och erbjöd sig att hämta mig så hakade jag på. Jag fick hjälp att lasta i och ur bilen för tunga lyft funkar inte riktigt än, men att sätta upp en kamera på stativ och exponera gick bra. Det blev en sagolik natt med 24 härliga minusgrader och en gnistrande klar stjärnhimmel.

Vi fick se en hel del norrsken och dessutom följ månen ned bakom Åreskutan. Idag känns dessutom bröstkorgen betydligt bättre, kanske tack vare all den gröna medicinen :-)

Den övre bilden blev publicerad hos NBC och Spaceweather.com i USA.

---

Last night the forecast for northern lights was good so two friends and I went out to see if would show up. Two weeks ago I fell pretty bad and got a rib fracture, so I have basically not left the house during that time. To make things even worse,  I got a cold with a lot of cough. Cough in combination with rib fractures is not something I recommend.

Anyhow, yearning to get out in the field again after two weeks of house arrest, when my friend Tommy called and offered to pick me up, I didn't hesitate. I got help to load and unload the gear, heavy lifting does not work quite yet, but putting up a camera on a tripod and expose went quite well. It was a fabulous night with minus 24 degrees Celsius and a clear starry sky.

We got to see some auroras and also the halt lit moon when set behind Åreskutan. Today my ribs feel much better, perhaps it's because of all that green medicine I got last night :-)

The top image was published on NBC and Spaceweather.com in USA.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.