Friday, May 4, 2012

Solen 2012-05-03

En bild av vårsolen. Den stora solfläcken rymmer ungefär 3 jordklot och har fått solfläcksnummer 1471, formen påminner lite om ett uppochnervänt hjärta, kanske till och med solen är lite kär i våren. Den dök upp den 28 april och lär visa sig ungefär en vecka till. Nedan syns också en närbild av solfläck 1471 och dess närområde. Bilden av solytan är inverterad därav en vit solfläck istället för en svart.

---

The spring Sun is here. The big sunspot has sunspot number 1471 at looks like a hart turned upside down, perhaps even the Sun is in love with the spring. Below is a closeup of sunspot 1471. The image of the solar surface is inverted, that's why the sunspot is white an not black.



4 comments:

  1. Snygg bild, men hur vet man hur länge en solfläck kommer att visa sig?
    Personligen tycker jag att den påminner om Rossignols tupp som står på stjärten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jonas, det tar ca 28 dagar för solen att rotera ett varv runt sin egen axel, så en solfläck vandrar från kant till kant på ca 14 dagar. När jag fotograferade denna solfläck låg den ganska mitt på solen. Ungefär sju dagar senare kommer den att nå kanten och sedan röra sig runt på baksidan av solen.

      Delete
  2. Vilket teleskop/kamera/filter/exp.tid och dyligt använde du dig utav? Mkt fin bild!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack. Jag använder mig av ett Lunt 50mm solfilter och en IS DMK31 monokrom kamera. Exponeringstiderna varierar väldigt beroende på förhållandena.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.