Sunday, May 13, 2012

Solen 2012-05-12


Solen så som den såg ut igår lördag strax efter lunch. Solfläck 1476 var en läcker syn med sin storlek, men det bestående minnet från gårdagen är de två gigantiska protuberansera som visade sig på var sin sida av solen. Helt fantastiska att titta på i teleskopet och de största jag sett under mina år som solobservatör. Jag har inte mätt höjden på dom så noggrant, men jag skulle uppskatta den till motsvarande 8-9 jordklot staplade på varandra. Det känns fantastiskt kul att solen är så aktiv nu och låt oss hoppas på en liknande show under Venuspassagen den 6 juni.

---

The Sun from yesterday. Sunspot 1476 was a beauty to watch, but the lasting memory of yesterday are the two giant prominences which appeared on both sides of the sun, the biggest ones I've seen during my years as a solar observer, perhaps as big as 8-9 globes on top of each other. It's fantastic that the Sun is so active now and let us hope for a similar show during Venus transit on June 6.





2 comments:

  1. Mycket fascinerande! Tackar även för fina bilder! Man bli sugen på att skaffa/bygga sig ett eget solobservatorium! Kan du föreslå någon bra länk till sida med tips?

    ReplyDelete
  2. Ruskigt bra bilder Göran!

    Har precis köpt mig ett ark Baader film för att försöka följa Venus-passagen, men bilder i den här klassen kan jag nog bara drömma om!

    Bästa hälsningar, Fredrik

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.